بررسی تحلیلی تأثیرقیام عاشورا....

 در همین راستا امر به معروف و نهی از منکر، روشی کارآمد برای اصلاح فرد

و جامعه می‌باشد.  و انقلاب اسلامی ایران و نهضت امام خمینی نیز ریشه در

نهضت حسینی دارد ودرک ماهیت واقعی انقلاب اسلامی ایران؛ مشروط به درک

آموزه‌ها و تعالیم اسلام و تشیع وخصوصاً عاشورا و نهضت حسینی و نهضت

انتظار می‌باشد و تداوم و بالندگی و رشد وپویایی و تکامل انقلاب اسلامی نیز

بستگی به پیروی از همین آموزه‌ها و تعالیم دارد.


و یکی از درسهای عاشورا، این است که شناخت و تشخیص صحیح حق و باطل؛

نیازمندبصیرت می‌باشد. امام حسین ع  نه تنها با یزید بلکه با جهل و گمراهی و

ظلالت مبارزه نمودهمانطور که در زیارت اربعین می‌خوانیم:

«و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیرة الضلالة»؛ (خدایا حسین

ع  خون خویش را در راه تو نثار کرد تا بندگان تو را از نادانی و حیرت و گمراهی نجات بخشد).


و بدین گونه سیره سید الشهداء، الگویی شد برای تلاش و جهاد در راه اقامه

حکومت دینی واجراء احکام الهی در صحنه جامعه .

یکی از نتایج قیام عاشورا، شکل گرفتن «فرهنگ عاشورا» و توجه بیشتر به

مفاهیم «جهاد» و «شهادت» و «مقاومت» و تبدیل این قیام با عظمت بعنوان یک

الگو برای شکل گیری دیگرنهضت های آزادی بخش و استقلال طلبانه مانند

انقلاب هند و یا انقلابهای اسلامی مانند انقلاب اسلامی ایران بوده است. عاشورا؛

تنها یک وضعیت تاریخی نیست، بلکه یک فرهنگ و مکتب و نهضتی است که

مرزهای زمان و مکان را پشت سر گذاشته و تبدیل به یک الگوی فراگیر

برای مبارزه با ظلم و فساد و طاغوت و استکبار شده است و این الگو برای

انقلاب اسلامی نیز مطرح بوده و امام خمینی (ره) از شروع مبارزات

همواره به این موضوع تأکید نمود،به راستی که: «اسلام؛ محمدی الحدوث و

حسینی البقاء است» و لذا امام حسین ع  قیام فرمودند تا دین خدا حفظ شود و در

همین راستا امام خمینی نیز می‌فرمودند: «حفظ اسلام در رأس تمام واجبات

است». و این چنین بود که انقلاب اسلامی ایران با الهام و الگوپذیری از قیام

عاشورا پیروز شد و مردمی که همواره آرزو داشتند که در زمره یاران امام

حسین ع  باشند با سلاح جهاد و شهادت، رژیم پهلوی را سرنگون کردند

 و البته برای تداوم انقلاب اسلامی نیز باید به عبرت های عاشورا توجه نمود و به

نقش خواص و آفاتی مانند: انحراف خواص و مبتلا شدن خواص جامعه به

دنیاطلبی و ثروت اندوزی وغفلت از یاد خدا و سوء استفاده از بیت‌المال و فساد و

حرام‌خواری و... که این آفات می‌تواند مانعی در مسیر رشد و پیشرفت و علاقه و

تعالی در جامعه باشد و لذا نهضت امام حسین ع  برخاسته از متن اسلام ناب

محمدی (ص) بود و علیه انحرافات شکل گرفت و توانست خط سرخ تشیع را در

تاریخ تداوم بخشد. حتی محققان و نظریه پردازان غربی نیز بر نقش آموزه‌های

تشیع و از جمله عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی اذعان دارند و بعنوان نمونه

از دیدگاه تدااسکاچیل: «مجموعه‌ای از عناصر فرهنگی ریشه‌دار در تاریخ

اسلام و تشیع و آموزه‌هایی مانند جهاد و شهادت و الگو و اسطوره بنیادین تشیع

یعنی قیام عاشورا و مراسم مذهبی مانند بزرگداشت عاشورا و همچنین شبکه

مساجد و نقش روحانیت به گونه‌ای هوشیارانه انقلاب اسلامی را بوجود

آوردند. »

از دیدگاه تشیع اعتقاد بر این است که حاکمیت از آن خداوند متعال بوده و هر

حکومتی ظالم وغاصب و فاقد مشروعیت است، مگر آنکه در راستای حاکمیت

الهی و به رهبری پیامبر (ص) و سپس امامان معصوم ع  و در عصر غیبت امام

معصوم ع ، به رهبری فقیه عادل و با تقوا و مدبر (جامع الشرائط) باشد. این

تفکر اهمیت زیادی برای نظریات و شرایط سیاسی دوران پس از غیبت داشته و

حکم مشروعیت اقتدار امام معصوم ع  را یافته که به عالمان شیعی که

دارای صفاتی مانند فقاهت و علم به دین و عدالت و تقوا و تدبیر هستند، منتقل

می‌شود مشروعیت حکومت، در راستای اراده و حاکمیت الهی، به پیامبر (ص) و

امامان معصوم ع  و فقیه جامع الشرایط اختصاص داشته و مقبولیت نظام سیاسی

به اراده  و نظر مردم بر می‌گردد و یکی از مهمترین وظایف شیعیان که در لسان

پیشوایان از آن به «افضل عبادتها» تعبیرشده است، انتظار ظهور آخرین امام

معصوم ع  بعنوان منجی موعود بود و لذا اعتقاد به ظهورمنجی موعود که خواهد

آمد و نظامی منطبق با احکام الهی مستقر خواهد ساخت، به روشن‌ترین وجه در

مذهب تشیع تجلی یافته و بر فرهنگ سیاسی تشیع و تحولات سیاسی و اجتماعی

مانند پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی تأثیرگذار بوده است و در همین راستا در

عصر غیبت امام معصوم(ع) نیز در جهت تحقق این اهداف متعالی، به رهبری

فقیه جامع الشرایط؛ حکومت اسلامی برای اجرای احکام الهی تشکیل شده و مردم

نیز در راستای پذیرش ولایت الهی، خود را موظف به اطاعت و حمایت از ولی

فقیه می‌دانند وولایت فقیه در حقیقت در راستای ولایت امام معصوم ع ‌و پیامبر

(ص) و ولایت الهی بوده وحلقه اتصال میان قیام عاشورا و قیام منجی موعود

(عج) می‌باشد و به عبارت دیگر ظهور و قیام منجی موعود (عج) در تداوم و

تکمیل قیام حضرت سیدالشهداء و آخرین حلقه از حلقه‌های نبرد حق و باطل

می‌باشد که سراسر جهان را در بر خواهد گرفت؛ بنابراین شیعیان و مردم ایران

بعنوان منتظران عاشورایی در عین حال که نگاهی به گذشته و قیام عاشورا دارند

و از عبرتهای آن غفلت نمی‌ورزند؛ به آینده نیز امیدوارند و خود را به

آینده‌ای روشن پیوند می‌زنند؛ آینده‌ای که متعلق به مستضعفان و صالحان بوده و

همراه است با شکوفایی و تکامل جامعه در همه ابعاد فکری و فرهنگی و سیاسی

و اقتصادی و اجتماعی وتحقق کامل ایمان و عدالت و معنویت و بطور کلی تحقق

جامعه توحیدی و خدامحور؛ لذا «نگاه سرخ عاشورا» و «نگاه سبز انتظار» در

فرهنگ سیاسی تشیع و در همین راستا در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی نقش و

جایگاه ویژه‌ای داشته و به تعبیر محققان غربی:

«شیعیان به اسم امام حسین ع  قیام می‌کنند و به اسم امام زمان (عج) قیامشان را

حفظ می‌کنند»

و البته انقلاب اسلامی؛ در راستای نهضت بیداری اسلامی زمینه ساز تاثیرات و

تحولات گسترده‌ای در عرصه‌های داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی بوده، و از یک

سو رژیم طاغوت واستبدادی وابسته به ابرقدرتها را سرنگون ساخت و از سوی

دیگر است و قدرت معادلات استکبار را در جهان بهم ریخت و با آگاهی بخشی

در میان ملتهای آزادیخواه و حق طلب جهان؛ زمینه حرکتها و خیزشها و تحولات

سیاسی و اجتماعی مانند قیامهای مردمی درکشورهای منطقه مانند تونس و مصر

و لیبی و یمن را فراهم نمود و همچنین بطور غیرمستقیم بر اعتراضات مردمی

علیه سلطه نظام سرمایه‌داری تأثیرگذار بوده است و البته خداوند متعال

در قرآن کریم به مستضعفان و مؤمنان و صالحان وعده پیروزی فرموده است:

‌«و نرید ان نمن علی الذین استعضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم

الوارثین» (سوره قصص، آیه 5) و همچنین می‌فرماید:‌ «ولقد کتبا فی الذبور من

بعد الذکر، ان الارض یرثهاعبادی الصالحون»؛ (سوره انبیاء، آیه 105).

بنابراین برای تداوم انقلاب اسلامی نیز باید این اصول و ارزشها و ماهیت مذهبی

و آموزه‌ها و تعالیم تشیع و از جمله نهضت عاشورای حسینی و نهضت انتظار

مهدوی همچنان باید بعنوان یک فرهنگ سازنده و پویا و اصلاح‌گر در جامعه حفظ

شد، و سال 1390 نیز که با تدبیر مقام معظم رهبری سال «جهاد اقتصادی» نام

گرفته است،فرصت مناسبی است تا بر اساس مسئولیت همگانی و مشارکت مردم

و مسئولان، با کار وتلاش و کوشش و جهد و جهاد؛ بر اساس تعالیم متعالی اسلام

به بهسازی ساختار اقتصادی واجتماعی در جهت افزایش کارآمدی و گسترش

عدالت و پیشرفت در همه ابعاد مادی و معنوی پرداخته شود، تا زمانیکه انقلاب

اسلامی ایران، به لطف الهی به انقلاب جهانی منجی موعود(عج)؛ قائم آل محمد

(ص) متصل گردد.

«انشاء ا...»


(اللهم عجل لولیک الفرج)


منابع:

  - حدیث ثقلین؛ به نقل از کتاب رهنمودهای جاودانه، سید محمد شفیعی، انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، چاپ دوم، قم، 1384، ص 15.
  - وصیتنامه سیاسی- الهی امام خمینی (ره) مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، انتشارات عروج، تهران، چاپ هشتم، 1380، ص12
  - حمید پارسانیا، حدیث پیمانه، انتشارات معارف، قم، چاپ پنجم، 1380، ص 81.
  - حشمت ا... قنبری، بعثت بدوی وحی؛ از مدینه تا شام، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1382، ص 15
  - محمد جواد صاحبی؛ اندیشه اصلاحی در نهضتهای اسلامی- انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ سوم، 13 ع 6، ص 19.
  - محمد اسحاق مسعودی، اصلاحات و امر به معروف و نهی از منکر، انتشارات استاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، تهران، 1383، ص 109
  - مفاتیح الجنان؛ شیخ عباس قمی، انتشارات پیری، تهران، چاپ اول، 13 ع 9، ص 249.
  - محمد تقی مصباح یزدی، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، انتشارات مؤسسه امام خمینی (ره)، قم، چاپ اول، 1381، ص 8 ع

  - علی اصغر رضوانی، اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، انتشارات مسجد جمکران، قم، چاپ سوم، 1385، ص 42
  - علی ملکی و مرتضی علویان، امام خمینی (ره) (زندگی، اندیشه و وصایا) انتشارات به باوران، تهران 1383، ص 182
  - محمد محمدی اشتهاردی، رابطه ایران با اسلام و تشیع، انتشاراتی برهان، تهران، چاپ اول، 13 ع  ع ، ص 285
  - مصطفی ملکوتیان و جمعی از نویسندگان، انقلاب اسلامی ایران، انتشارات معارف، قم، چاپ چهاردهم، 1384، ص 36.
  - عبدا... هنری لطیف پور، فرهنگ سیاسی شیعه و انقلاب اسلامی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1380، ص  ع 5

  - به نقل از سایت موعود: www.mouood.org

/ 30 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سید مرتضی

یاحسین... سلام علیکم ممنونم از حضورتان دعاگویتان بودم . الهی زیارت کربلا نصیب و روزی شما هم بشود . التماس دعا...

مهتاب

خداوندا خسته ام از فصل سرد گناه و دلتنگ روزهای پاک. بارانی بفرست چتر گناه را دور انداخته ام…

النازراهواره

سلام بازم تشکر میکنم بابت حضورتون و انتقاد درستتون چشم سعی میکنم مطالبم کوتاهتربشن

انجمن جلال آل احمد

سلام. وبلاگ متنوّعی دارید.. ما هم سیاسی و غیر سیاسی و متنوّع ، زیاد مینویسیم. اگر دوست داشتید، یه نگاهی به برچسب‌ها و پیوندهای روزانۀ وبلاگ ما و آرشیو قبلی بکنید.. خوشحال میشم. [گل]

شهرام

-وکیلم؟ صدایی نیامد، شک داشت. دوباره پرسید. -وکیلم؟ باز هم ساکت ماند. در حالی که نیشش تا بنا گوش باز بود برای بار سوم پرسید؛ - وکیلم ؟ - ب ب ب...بعله! از اون لحظه که شیطان ازش وکالت گرفت، یک لحظه هم رهاش نکرد. همیشه و همه جا همراش بود؛

شهرام

ممنون که بهم سر میزنی خیلی خوشحال میشم راستی یه سوال شما وقتی روی کره زمین که تو وبلاگتون هست زوم میکنید کجا رو نشون میده؟

شهرام

نفسم اصرار كرد كه بيا برويم گناه كنيم! گفتم برويم... ضايع شديم و بر گشتيم. ياد دعاي بعد از نمازم افتادم: « خدايا نگذار گناه كنم... » محمد مبینی

گمنام

سلام وب زیبایی دارید........... امام حسین (ع) به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم

گمنام

سلام وب زیبایی دارید........... امام حسین (ع) به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم