اثبات منجی در آخرالزمان

اثبات وجود منجی در آخرالزمان و به تبع آن مصداق منجی از دیدگاه ادیان و

مذاهب مختلف

ابتدا با دو مقدمه فطری و عقلی به اثبات منجی می پردازیم.

مقدمه اول:انسان فطرتا عدالت خواه است؛

امر فطری در همه انسانها یافت می شود و عمومی است.

امر فطری آموزش نمی خواهد.

امر فطری شاید با اموزش غلط کمرنگ شود ولی تغییر نمیکند.

فطریات در منطق گفته شده :قیاساتها معها؛ یعنی در اثبات امر فطری نیازمند امر

خارجی نیستیم بلکه امر فطری بالوجدان قابل اثبات است. در موضوع مورد نظر

مثلا حتی یک بچه کوچک نیز دوست دارد بین او وبرادرش از سوی والدین به

عدالت رفتار شود.

                                         


مقدمه دوم:متعلق امر فطری طبق حکمت الهی در خارج محقق می شود.

خداون حکیم است . از معانی حکمت یعنی کار بیهوده انجام نمی دهد. خداوند که

انسان را آفرید عدالت خواهی را در نهاد و فطرتش قرار داد و از آنجا که حکیم

است محال است در سرشت آدمی چیزی را قرار دهد ولی متعلقش را نیافریند

.مثلا وقتی که عطش را برای انسان قرار دادمتعلق آن را که آب است برای

ارضاء این نیاز قرار داده است .عدالت نیز چنین است.

نتیجه اینکه سرانجام در آخرالزمان که بی عدالتی ویژگی مهم آنست عدالت از

سوی خداوند به دست منجی آخرالزمان محقق خواهد شد.

در عین حال در کتاب علائم الظهور؛ظهور منجی در ادیان توحیدی و غیر

توحیدی(بشری) تاکید شده است.و این مطلب فطری بودن ظهور منجی را قوت

می بخشد.


منبع : گفتگوی دینی

[ ۱۳٩٢/٩/۸ ] [ ٦:۱٢ ‎ق.ظ ] [ طلبه ]
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون