مقدمه

نماز ستون دین مبین اسلام و بلکه همه ادیان الهی است و دارای آثار و نتایج

واقعی و مهم در زندگی فردی و اجتماعی انسان است . انسان‌های برگزیده، و

پاکان روزگار نوعاً سرآمدان عرصه نماز و ارتباط با پروردگار هستند. بر اساس

برخی از آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام ،دینداری واقعی و

اقامه نماز توأم با یکدیگر است و در حکومت جهانی حضرت ولی عصر علیه

السلام نیز اقامه نماز در رأس برنامه‌های آن حضرت قرار دارد.

در آن دوران دین خالص، برنامه اصلی زندگی بشر قرار خواهد گرفت و جامعه

بشری سعادت خود را با اجرای دین تأمین خواهد کرد. دین و برنامه سعادتی که

بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ستون آن نماز است.1  دینی

که مهدی علیه السلام آن را پیراسته از هرگونه بدعت و انحراف زنده کرده و با

یکی از جلوه های ویژه در قیام نورانی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین

علیه السلام ، اقامه نماز عاشقانه به درگاه خداوند یکتا است. نماز در قیام آخرین

حجت الهی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز به شکل خاصی جلوه گری می کند .
از همین رو شایسته است نگاهی گذرا به سیمای نماز در آینه قرآن و سیره و

کلمات این دو امام معصوم علیهما السلام داشته باشیم:



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٢۳ | ۳:۱۸ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

(کاوشی در شباهت‌های یزید و سفیانی)

در این عالم به جهت نظمی که خداوند متعال در آن قرار داده است بین همه اجزاء

و افراد، ارتباط و پیوند تنگاتنگی وجود دارد که اساسی‌ترین پیوند میان ذوات

مقدس معصومین(ع) با تمام هستی از ابتدای خلقت تا پایان تاریخ است و در این

میان، ارتباط ناگسستنی امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) ارتباطی پرمعناست

میان این دو امام راز و رمزی است که یاد و نام آنان را همیشه در کنار هم نگه داشته است.
 و آنچه باعث پیوند و ارتباط بیشتر این دو امام بزرگوار می‌گردد، شباهت عجیب

بین دشمنان این دو امام همام است تشابه میان یزید به عنوان چهره شاخص دشمنان

امام حسین (ع) و سفیانی یکی از دشمنان سرسخت امام زمان(عج).

به همین جهت این مقاله سعی شده است به شباهت‌های میان یزید و سفیانی پرداخته

شود و شباهت‌های شخصی و رفتاری این دو در حد امکان بیان گردد.

1. نسب

همانطورکه جد یزید ابوسفیان و جده‌اش هند جگر خوار محسوب می‌شد سفیانی

نیز بر طبق روایات از نسل ابوسفیان و همسرش هند جگر خوار می‌ باشد.

امام صادق (ع) فرمودند:

"ما و اولاد ابوسفیانی افراد دو خانواه هستیم دشمنی ما به هم در راه خدا است ما

می‌گوئیم خدا راست گفته و آنها می‌گویندخدا دروغ گفته است ابوسفیان با پیامبر

جنگید و معاویه با علی بن ابی‌طالب ع پیکار نمود و یزید با حسین علی (ع) جنگید

واو را به شهادت رسانید و سفیانی هم با قائم آل محمد(ع) خواهد جنگید .



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٢۳ | ٢:۳۱ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

زیارت عاشورا از جمله زیارات مشهوری است که سیره علماء بر آن قائم بوده

واز توجه بسیاری نزد بزرگان شیعه برخوردار است. منابع اولیه چون کامل

الزیارات با سند قابل قبول این زیارت را نقل نموده و بزرگانی چون شیخ طوسی

در «مصباح المتهجد» و ابن مشهدی در «المزار الکبیر» به این زیارت عنایت

ویژه داشته اند.
لعن واعلام برائت های این زیارت حساسیت عامه را در طول تاریخ بر انگیخته

است. برخی به همین دلیل منکر برخی از فرازهای زیارت شده اند. مرحوم

مجلسی پدر جریانی را از شیخ طوسی نقل می کند که نشان از کیاست وزیرکی

ایشان در برخورد با اهل سنت دارد. محمد تقی مجلسی می گوید: «مشهور است

که چون شیخ طوسى در زیارت عاشورا ذکر کرده اللهم العن الاول و الثانى و

الثالث علماء عامه اعتراض کردند که اینها کیستند شیخ حدیثى از طرق ایشان نقل

کرد که مراد از اول قابیل است که وضع کرد کشتن را و دویم فرعون است و

سیم هامان است و راضى شدند از او زیرا که ایشان در زمان خلفاى بنى عباس

بودند و همه کس مى ‏دانستند که ایشان شیعه ‏اند اما سب نمى ‏توانستند کردن‏»

محور تعزیت گفتن و عزای امام حسین در روز عاشورا

 در منابع زیارت قبل از متن زیارت روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده

است که زیارت امام حسین را با دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار غزوه

که همه آنها همراه رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام است، برابر

می داند. سپس حضرت دستور العمل انجام زیارت از راه دور را بیان نموده و

خودشان ضامن پاداش کسی که این اعمال را انجام دهد، می شوند.

راوی سوال می کند: چگونه به همدیگر در این روز تعزیت بگوئیم؟ حضرت در

پاسخ فرمودند: «تَقُولُونَ أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ

الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِیِّهِ‏ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ»

 ذکر نام امام مهدی بر زبان عزاداران عاشورا در ابراز همدردی با یکدیگر نشان

از محوریت اعتقاد به قیام امام عصر در خونخواهی از خون خدا حتی در زمان

امام باقر علیه السلام دارد.

خونخواهی از خون خدا درهمراهی با امام پیروز از اهل بیت

در اولین جا از این زیارت که نام حضرت مهدی برده شده، آمده است: «فَأَسْالُ اللَّهَ

الَّذِی أَکْرَمَ مَقَامَکَ أَنْ یُکْرِمَنِی بِکَ وَ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ آلِ

مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه» تفاوت نقل کامل الزیارات با نقل شیخ طوسی در این

است که در نقل ابن قولویه دو درخواست وجود دارد: اول گرامی شدن به واسطه

وجود مقدس امام حسین علیه السلام و دوم روزی شدن خونخواهی همراه با امام

منصور اما در نقل شیخ درخواست فقط دومی است.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٢٠ | ٧:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون